تاریخ : دوشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۰ 29 رمضان 1442 Monday, 10 May , 2021
1

کدام ادارات را می توان تعطیل فرض کرد؟!

  • کد خبر : 9659
  • 21 اکتبر 2014 - 8:10
کدام ادارات را می توان تعطیل فرض کرد؟!

آیا تا به حال فکر کرده اید در صورت تعطیلی برخی از ادارات دارای مدیریت ضعیف در سطح شهرستان چه خللی در امورات مردم اتفاق خواهد افتاد؟!

شکی نیست که تغییرات اجتماعی،سیاسی،اقتصادی،نظامی و فرهنگی شتاب بیشتری به خود گرفته است . صرف نظر از اینکه این تغییرات مثبت است یا منفی،تغییرات در بسیاری از موارد با تصاعد هندسی پیش می رود بدین گونه که تغییرات به کلیات ختم نشده  بلکه جزئیات را هم فرا گرفته است. از تغییرات مد لباس گرفته تا تنوع در غذا و تغییرات عمده در سبک زندگی و مدل های درآمدزایی و ….

چرا مدیران به تغییر و پیشرفت فکر نمی کنند؟

نفس تحول و تغییر در صورت ارتقا و بهبود وضعیت امری پسندیده و در بسیاری از شئون زندگی انسان قابل مشاهده است اما متاسفانه ادارات و نهادها و سازمان های وابسته کمترین میزان تحول و تغییر را داشته به نحوی که در برخی حتی مشمول سکون وخرفتی یا فشلی شده اند.

به طور معمول هر فرد در طول زندگی روزمره  با یک یا چند اداره مستقیم در ارتباط و به نحوی به انها نیازمند است و  حتی ممکن است کارمند یکی از آن ادارات نیز باشد.

یکی از تغییرات قابل مشاهده الکترونیکی شدن مکاتبات اداری یا همان اتوماسیون اداری است که در خصوص صرفه جویی در زمان برای ارباب رجوع تاثیر بالایی داشته است و در مصرف کاغذ نیزصرفه جوی می شود ولی مشکل اصلی همان قوانین دست و پا گیر است که با وجود پیاده سازی سیستم های اتوماسیون هنوز هم وجود دارد و تغییرات بسیار اندکی داشته است.

به حدی که بعضی از مدیران ادارات در جواب این سوال که ” چرا به تغییر و پیشرفت فکر نمی کنید” می گویند که اگر ما از پس امورات جاری اداره بر آییم خیلی هنر کرده ایم!

 امورات جاری چیست ؟

اگر واقع بینانه به حال و روز ادارات نظر افکنیم ،اولویت اصلی یک مدیر ،تامین مالی در خصوص تعمیرات ضروری ساختمان اداری و  تاسیسات و مباحث مرتبط به آب و برق و تلفن و کامپیوتر و خودروها و …  است .

پس از این دغدغه ی بعدی مدیر، مباحث مرتبط با حقوق و قرارداد بیمه و مریضی ومرخصی و انتقالی پرسنل  است  و همزمان نیز  مباحث مربوط به برگزاری جلسات و  مراسم درون اداره و شهرستان و استان و تهران و اگر قسمت شود حضور در همایش های بین المللی! مطرح است. هر چند که مباحث و مسائل داخلی هر اداره را کارمندان آن اداره باید تحلیل کنند اما به عنوان مثال در مورد جلساتی که در اداره آموزش و پرورش برگزار می شود می توان به ذکر این نکته اشاره نمود که برخی از این جلسات براساس دستور العمل هایی برگزار می شود که استخوان بندی آن سالهاست که ثابت مانده و هیچ تغییری نکرده است و محتوای ثابت آنها پیرامون این است که مثلا تلاش شود دانش آموزان خوب درس بخوانند و به امور فرهنگی و مذهبی خود هم اهمیت دهند،ساعت های کلاس مدرسه منظم باشد و غیره.

نکته جالب آنکه محتوای مصوبات بسیاری از جلسات مناسبتی نیز در طول سالیان متمادی دستخوش تغییر نگردیده و ثابت است به نحوی که می توان فقط تاریخ مصوبات جلسه سال قبل را به تاریخ روز به امضای حاضرین رساند و آن را مجددا به مسئول بایگانی مصوبات سپرد!

جلسات درون شهری نیز اکثرا شامل افتتاحیه ها و جشن ها و مراسم ختم و عزا و….و محتوای بیشتر جلسات و سخنرانی ها نیز ارائه گزارشات کلیشه ای با چاشنی تملق و مجیزگویی و ارائه آمارهای تکراری و ما فوق پسند! می باشد.

جلساتی که در  تهران نیز برگزار می گردد ،اغلب اوقات حکم پیام رسانی از وزیر و معاونان وزیر دارد که آن نیز برگزاری جلساتی را در خصوص ارائه گزارش عملکرد سفرها در شهرستان به دنبال خواهد داشت .

اگر بحث همایش خارجی باشد که پس از آن جلسه ای در خصوص بیان خاطرات برگزار می گردد!

جایگاه پاسخگویی مسئولین

اگر مدیر بزرگوار همه ی مراحل ذکر شده را به سلامت پشت سر گذاشت دیگر وظیفه ی اصلی اداری اش شروع می شود که پاسخگویی به ارباب رجوع نامیده می شود.

و به جرات می توان گفت که در ادارات علاوه بر انجام امور روزمره،پاسخگویی ادارات در قبال مردم  هم بیان جواب های تکراری “در حال پیگیری است“،”بعدا مراجعه نمایید“،در نوبت پیگیری است ” … است . به عبارت دیگر هر اداره ای یک امتیاز و یا خدمت و یا کالایی را در انحصار گرفته و در حرف (در عمل خدا می داند ) آن را عادلانه توزیع می کند.

و آسیب هایی نظیر زیاده خواهی برخی کارمندان،برخورد ناپسند با مراجعه کنندگان و … خود نیز به معضلی جدی در ادارات بدل گشته است و ما کمتر دیده ایم که اداره ای به تحلیل  عملکرد خویش بپردازد و برای تحولات آینده برنامه ای جامع داشته باشد.

به عنوان مثال با بودجه ی مشترک دولت و مردم پروژه های صنعتی کلیدخورده است و اینک برخی از آن ها یا تعطیل و یا در شرف تعطیلی هستند. برخی از پروژه ها نیز از اهداف خود منحرف شده اند. سوال اینجاست که  مسئول اصلی این کم کاری ها کدام اداره است ؟

وضعیت کشاورزی با وجود بحران آب و خشکسالی های پی در پی چندان روشن نیست و تلاش قابل ملاحظه ای در این خصوص دیده نمی شود.بهره وری در صنعت نیز هشدار دهنده است. تهاجم فرهنگی غرب در همه شئون زندگی قابل رویت است ولی ارگان های فرهنگی فقط هشدار می دهند و اکثرا فعالیت ها فقط سلبی است و بیشتر حرف ها و مطالب گفته شده دیگر کهنه شده و اثربخش نیست و اراده ای جدی برای حل مسائل وجود ندارد. اما چرا مدیران استانی نمی توانند بعضی از مدیران بدون برنامه شهرستانی را عوض کنند؟جواب این سوال روشن است .

باندبازی برای برخی مدیران ناتوان مصونیت ایجاد کرده است

وابستگی به نهادها و جناح ها و گروه های قدرت که برخی رنگ و و بوی مذهبی نیز دارند مانع از تغییرات مدیران نالایق و ضعیف و به کار گیری نیروهای متدین،متعهد و در عین حال متخصص می شود.

مگر نه اینکه هر فردی مذهبی تر باشد باید تعهدش نسبت به حل مشکلات مردم و انجام صحیح وظایفش بیشتر باشد. مگر نباید وابستگان به نهادهای منتسب به فرهنگ و دین بیشتر و بهتر از سایرین کار کنند.

اما متاسفانه مذهب برای برخی مدیران ضعیف و ناتوان تبدیل به سپری گشته است که خود را پشت آن مخفی نموده  و به نحوی خود را مصون از پاسخگویی به مردم ،مسئولین و حتی مدیران مافوق بدانند.

اگر ادارات ارائه کننده خدماتی نظیر برق و آب و تلفن و اینترنت و … یک روز و حتی کمتر دچار تعطیلی شوند، مردم به سرعت واکنش نشان داده و در خصو ص حل آن اقدام و از اداره مربوطه پیگیری مسائل را مطالبه می کنند اما اداره هایی هم هستند که اگر تعطیل شوند  و ماه ها نیز بگذرد حتی کسی متوجه نمی شود چون به ظاهر هیچ خللی در کار مردم ایجاد نمی شود پس می توان در آن ها را گِل گرفت!

در آینده آمار و مدارک مستندی از کم کاری ها و بی تفاوتی مسئولانی که منجر به عقب ماندگی شهرستان  و مهاجرت گسترده نخبگان علمی،فرهنگی،هنری و فرار سرمایه ها شده اند ارائه خواهیم نمود .

لینک کوتاه : https://gonabadtimes.ir/?p=9659

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 10در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۰
  1. البته همه ادارات اینگونه نیستند.
    اما برخی ادارات را من هم قبول دارم مدیرش از خود مسئولیتی ندارد و همه را به مافوق ارجاع می دهد

  2. لطفا شما دم از کوتاهی مسئولین نزنید

  3. متاسفانه برخی از مدیران ما بی مسئولیت و نالایق هستند و به قول شما پشت سپری از مذهب قایم شدند…وگرنه شهرما که از خیلی از شهرستان های همسایه،متمدن تر و قدیمی تر هست،الان در این جایگاه نبود و سالها درجا نمیزد

    جای تاسف دارد واقعا
    مقاله عالی بود
    با تشکر

  4. با سلام
    ضمن خداقوت به شما که دست به قلم شده اید.
    مطالبتان خوب بود ولی شما در موضوع در موضوع بحث کرده اید جان برادر

    دیگر اینکه بیشتر ادارات ضعیف را به مذهبیون و یا کسانی که خود را به مذهب متصل کرده اند چسبانده اید.
    من خیلی از دیگر ادارات را می شناسم که در عین حالی که به مذهب اعتقادی ندارن ولی رفتارهای غیر مذهبی دارند.
    لطفا مصداقی صحبت کنید.
    بگین کدام اداره و با چه اسنادی.
    اینکه با کلی گویی به همه بتازید روش درستی نیست
    شما ومدیران سایت با یک پژوهش می توانید نقاط ضعف در برخی از ادارات را بیان کنید.
    یاعلی

  5. بنیادمسکن گناباد را …. فرض کنید

  6. امور خودش جمع است امورات غلط نگارشی بزرگی است

  7. سلام مطلب همکار عزیزمان درست وباید مدیران سعی کنند در جهت تعالی سازمانی گام بر دارند اما مشکل ان است که همه خود را خوب میدانند واین خوب بودن سد راه تعالی است

  8. لطفا بررسی کنید ببینید چند هیات علمی دکترا از دانشگاه پیام نور گناباد به مشهد و جاهای دیگه رفتن در حالی که باید همه دانشگاههای گناباد از اونا بهره مند می شدند . اونوقت ما برای گرفتن ارشد باید بریم قاین و بیرجند و تربت و ….

  9. جناب احسان شما که اینقد خوب لالایی میگین چرا خودت خوابت نمیبره؟!!

  10. باسلام
    شهر ما به خاطر همین مسئولین نالایق از تمامی شهرهای همجوارش عقب مانده است هیچ کس هم نیست که پاسخ گو باشد هر کسی هم که کمی کار بلد هست یا جذب مرکز استان می شود یا اینکه آنقدر از طرف مردم و دیگر مسئولین مورد بی مهری قرار می گیرد که رفتن را بر ماندن ترجیح می دهد نمونش شهردار بعضی از روسای ادارات حاضر نیستند جایگاه خودشان را به یک نفر جوانتر بدهند و به میز ها چسبیده اند مثلا ثبت احوال و….

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید سردبیرگنابادتایمز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.