شماره مطلب : 16022
زمان انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۴
دکتر محمد رجائی

روند پیگیری پروژه های شهرستان گناباد چگونه است

یکی از مباحثی که در آستانه انتخابات گروهی از تخریب گران بدان دامن می‌زنند عدم پیگیری پروژه‌های اصلی شهر توسط نماینده مجلس است، امری که متأسفانه علی‌رغم برگزاری چندین و چند جلسه کنفرانس خبری و اطلاع‌رسانی در رسانه‌های مکتوب و مجازی هنوز نیز توسط اتاق فکر برخی از جریانات پیگیری می‌شود.

یکی از مباحثی که در آستانه انتخابات گروهی از تخریب گران بدان دامن می زنند عدم پیگیری پروژه های اصلی شهر توسط نماینده مجلس است،امری که متاسفانه علی رغم برگزاری چندین و چند جلسه کنفرانس خبری و اطلاع رسانی در رسانه های مکتوب و مجازی هنوز نیز توسط اتاق فکر برخی از جریانات پیگیری می شود.

به گزارش گنابادتایمز دکتر محمد رجائی نماینده مردم شهرستان‌های گناباد و بجستان در حاشیه بازدید از روند اجرائی پروژه فرودگاه گناباد در جمع خبرنگاران  در خصوص پروژه‌های در حال پیگیری شهرستان توضیحاتی ارائه کرد.

فرودگاه

اگر می‌خواستیم مناقصه بزاریم حداقل ۴۰ یا ۵۰ روز طول می‌کشید و آن پول برمی‌گشت. ترک تشریفات هم معمولاً به‌سختی می‌دهند چون ترک تشریفات را به فرد خاصی می‌دهند و امکان سوءاستفاده هم وجود دارد و خیلی راحت نمی‌دهند. حتی استانداری مقاومت کرد، من رفتم امضای استانداری را گرفتم دلیل هم این بود که فقط می‌خواستیم پول برنگردد والا اگر مناقصه می‌گذاشتیم بهتر بود چون در مناقصه محدودیت نیست. در ترک تشریفات استانی حداکثر مبلغی که می‌شود ترک تشریفات با ایشان برگزار کرد دو میلیارد و میلیون تومان است. یک کار اساسی که برای فرودگاه انجام شد ازنظر قانونی تصویب و تثبیت شد که اینجا فرودگاه مسافربری است که یکی از دلایل روشن آن همین ترمینال است.

ان‌شاءالله پیگیری می‌کنیم که در اسرع وقت اینجا آماده شود. ولی در مجوزی که در سال ۹۲ گرفتیم در آنجا ۵ سال را برای تکمیل فرودگاه در نظر گرفتند که تقریباً اواخر ۹۶ و اوایل ۹۷ باید تمام شود. امیدواریم که بودجه متناسب با این فرآیند زمانی برسد و تمام شود. ولی بحمدالله کارهای خوبی شد برای این فرودگاه در همین سه سالی که دولت در خشک‌سالی بود و پولی هم نبود ما توانستیم حدود ۵ یا ۶ برابر کل پولی که درگذشته برای فرودگاه از دولت گرفته‌شده، بگیریم یعنی بالای ده میلیارد تومان در همین دو سه سال برای فرودگاه گرفته‌شده و این‌یک حرکت بسیار بزرگی بود که اگر به همین روند ان‌شاءالله ادامه پیدا کند فکر می‌کنم که شاید از آن موعد مقرر هم زودتر یا حداکثر درهمان موعد بشود تمامش کرد. در همین اسفندماه که در اوج سختی‌ها بودیم پنج میلیارد و پانصد میلیون تومان گرفتیم که خیلی راه گشا شد برای ما و بدهکاری‌ها تا حد زیادی پرداخت شد و زمینه ایجاد شد که پول ماده ۱۸۰ در اینجا هزینه شود.

ولی این را خوب است مردم عزیز بدانند که ما از سال ۷۱ که صحبت فرودگاه را اینجا مطرح کردیم تا سال ۸۹ هیچ مصوبه‌ای که بخواهد بودجه‌ای دریافت شود، نداشتیم. فقط در دوران حاج‌آقای مدنی در مجلس هفتم پانصد میلیون تومانی از محل حوادث به‌عنوان باند اضطراری برای اینجا پرداخت‌شده است. قبلاً تا جایی که من اطلاع دارم و سؤال کردم و همه هم تأیید می‌کنند پولی پرداخت‌نشده است. خوب زحمت‌های زیادی کشیده شده، بیشتر کاری بوده که مردم اینجا انجام داده‌اند مثلاً ماشین‌هایی می‌آمده‌اند بارریزی می‌کرده‌اند برای جایی که هنوز مصوب نبود. ولی مصوبه‌ی اولیه‌ی فرودگاه گناباد سال ۸۹ بوده که آن‌هم بعداً باند اضطراری شد ولی سال ۹۲ قطعی شد، مصوب شد که فرودگاه باشد و عملاً ما از سال ۸۹ برای اینجا پول دریافت کردیم و عمده‌ی پولی هم که دریافت شد در همین سه سال اخیر بود. ان‌شاءالله امیدواریم که زودتر تمام شود.

راه‌آهن

راه‌آهن امسال ردیف بودجه گرفت و میخ‌کوبی‌اش هم شروع شد. هفته گذشته با آقای وزیر و دوتا از معاونینش ملاقاتی داشتیم که گفتند داریم از یک کانالی پیگیری می‌کنیم که یک مبلغی در اختیار ما قرار بگیرد. البته قبلاً هم گفته بودند که از هندوستان هم داریم پیگیری می‌کنیم که فاینانس بگیریم که آن راهم پیگیری می‌کنیم. ولی این مسیری که در حال حاضر دارند در ایران پیگیری می‌کنند ان‌شاءالله به نتیجه برسد مطمئن‌تر است و ماهم تلاش می‌کنیم که عملیات اجرایش را شروع شود. چون واقعاً یکی از اولویت‌هایی است که باید انجام شود به دلیل اینکه ما در منطقه‌ی شرق کشور ازنظر راه‌آهن بسیار فقیر هستیم. درواقع اصلاً در شرق کشور راه‌آهن وجود ندارد، غرب کشور راه‌آهن‌های زیادی دارد ولی اینجا چیزی ندارد. امیدوارم هم راه‌آهن وهم فرودگاه بستری برای توسعه شهرستان فراهم کند. مخصوصاً فرودگاه، ممکن است برای حمل مسافر به درد همه‌ی مردم نخورد اما وقتی فرودگاه ساخته شود قطعاً سرمایه‌گذاران جذب اینجا می‌شوند، متخصصین می‌توانند اینجا تردد کنند و زمینه پیشرفت فراهم خواهد شد. دانشگاه‌های ما درحال‌توسعه است، دانشگاه‌ها نیاز به استاد دارند که از شهرهای دور بیایند مخصوصاً در مقاطع ارشد و دکترا و این فرودگاه کمک خوبی به پیشرفت شهرستان خواهد کرد.

راه گناباد – مهنه

آسفالت راه گناباد-فیض آباد و روشنایی پلیس‌راه تا بیدخت را از سال گذشته پیگیری می‌کردیم که طی ملاقاتی که در فروردین‌ماه با وزیر داشتیم ایشان قول قطعی و دستور دادند روی این دو مورد، ولی روند اداری ما از بس کند است و مشکل پشت سر مشکل به وجودمی آید به الآن موکول شده است. در رابطه با آسفالت راه ما فعلاً آن قسمتی که آماده است را تکمیل می‌کنیم. آن قسمتی که باقی می‌ماند مال مهنه است که قبلاً هم مشکلاتی ازنظر منابع طبیعی وجود داشته که حل‌شده است. به‌هرحال از تربت‌حیدریه به این‌طرف شاید خیلی انگیزه زیادی نداشته باشند که در این قسمت کار کنند و ما باید بیشتر پیگیری کنیم.

روشنایی پلیس‌راه تا بیدخت

مسئله روشنایی هم بناشده که مناقصه آن برگزار شود که امیدواریم بر اساس گفته مسئولین اداره کل تا پایان این هفته سرنوشت این مسئله هم مشخص‌شده و کار شروع شود.

 

راه گناباد-بجستان

این پروژه در اداره کل مصوب شد و در حال حاضر مطالعه اجرائی‌اش رادارند انجام می‌دهند. فعلاً برای اینکه این کار شروع شود دویست و پنجاه میلیون تومان از گناباد گذاشته‌ایم و دویست و پنجاه میلیون تومان از بجستان که ادارات با ماشین‌آلات خودشان کار کنند و طبیعتاً وقتی ادارات با ماشین‌آلات خودشان کار کنند این دویست و پنجاه میلیون تومان به‌اندازه بیش از یک میلیارد هم کار می‌کند.

آسفالت راه‌های روستایی

با توجه به اینکه به‌شدت دست دولت خالی است ما در مجلس برای اینکه از فرصت استفاده کنیم به این فکر فروافتادیم حالا که دولت پول ندارد و نفتش یا فروش نمی‌رود و یا اگر فروش می‌رود پولش برنمی‌گردد بیانیم آنچه را که دولت دارد مورداستفاده قرار دهیم و آن قیر بود، در بودجه سال ۹۳ پانصد هزار تن قیر مصوب شد که برای راه‌های روستایی اختصاص پیدا کند و به‌صورت مشارکتی باشد. طبیعتاً چون دولت پول نداشت گفت من قیرش را می‌دهم آن‌وقت خود روستاها بیایند و برای حمل و زیرسازی آن مشارکت کنند. امسال این مقدار را به دو میلیون تن افزایش دادیم و گفته شد که تقریباً چهارصد هزار تن آن‌که ۲۰ درصد آن باشد مخصوص داخل روستاها باشد و برای شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر هم باز قیر رایگان در نظر گرفته شد. امسال اداره راه بالای ۸۰ کیلومتر در شهرستان ما احداث و رو کش آسفالت کرد که یک عدد کم‌سابقه و یک عدد خیلی خوبی است که این به دلیل همین قیر رایگان است چون می‌دانید قیر یکی از فاکتورهای اصلی آسفالت است، قیمتش خیلی بالاست. کیلویی هزار و چهارصد هم رسید ولی چون دولت رایگان می‌دهد قیمت آن به زیر هزار تومان آمد. این تصمیم به دلیل بی‌پولی دولت گرفته شد و انصافاً هم در این قضیه کمک خوبی بود.

دیدگاه ها

اضافه کردن دیدگاه جدید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جدیدترین ها