شماره مطلب : 9714
زمان انتشار : ۳ آبان ۱۳۹۳
راه‌آهن چابهار- زاهدان- بیرجند- گناباد- مشهد

راه آهن مشهد – چابهار به روایت خراسان جنوبی ها

مطالعه و احداث راه‌آهن (چابهار- زاهدان- بیرجند- گناباد – مشهد) در سال‌های ۸۹ تا ۹۳، از مصوبات نخستین سفر هیئت دولت احمدی‌نژاد در سال ۸۴ به خراسان‌جنوبی بود .

به گزارش  گنابادتایمز به نقل از ایسنا، براساس برآوردها، اجرای این پروژه در گرو تأمین اعتباری سنگین و حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال بود که بر این اساس می­‌توان زمان بهره­‌برداری از آن را حدس زد.

حدود ۹ سال پیش برای نخستین پیگیری­‌ها برای پایان مطالعه احداث راه‌آهن رسانه ای شد . در این خصوص چند گزینه به غیر از مسیر مصوب نیز بارها مطرح و صحبت­‌هایی درباره توجیه‌پذیر بودن آن عنوان شد که محور «فردوس – جزین» و «بیرجند – قاین – گناباد» از آن جمله است.

مهرماه سال ۸۵ نیز «محمدرضا صابری» مدیرکل وقت راه و ترابری خراسان‌جنوبی در خبری گفت: مطالعات مقدماتی ساخت پروژه راه‌آهن در خراسان جنوبی و اتصال آن به راه‌آهن سراسری از سوی کارشناسان وزارت راه و ترابری کشور پایان یافت.

صابری افزود: براساس مطالعات و بررسی­‌های کارشناسان، مسیر راه‌آهن از «فیض‌آباد گناباد»، «قاین»، «بیرجند»، «نهبندان»، «زاهدان» و «فردوس» است.

وی وجود راه‌آهن را یکی از زیرساخت­‌های اساسی پیشرفت و توسعه برشمرد و افزود: با توجه به وجود معادن غنی با ظرفیت زیاد در خراسان‌ جنوبی، ایجاد راه‌آهن برای این استان ضروریست.

صابری با بیان اینکه در سند توسعه، راه­‌ها یکی از زیرساخت­‌های مهم است، خاطرنشان کرد: ساخت راه‌آهن خراسان‌ جنوبی از مصوبات هیئت دولت در این استان و تسریع در اجرای عملیات آن یک ضرورت است.

وی افزود: پیگیری برای توجیه اقتصادی طرح راه‌آهن بیرجند از سوی وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه­‌ ریزی کشور برابر شاخص­‌ها در حال انجام است و مهم­‌ترین توجیه اقتصادی این طرح در منطقه، جابجایی بیشتر کالا به ویژه در بحث معادن است.

عبور راه‌آهن شرق کشور از مسیر بیرجند – قائن – گناباد تصویب شد

۴ آبان‌ ۸۹ رسانه‌ها خبری با این عنوان که «عبور راه‌آهن شرق کشور از مسیر بیرجند – قائن – گناباد تصویب شد» منتشر کردند.

در این خبر حجت الاسلام «موسی قربانی» نماینده‌ی وقت مردم قائن در مجلس شورای اسلامی گفته بود با اتمام مطالعات مقدماتی راه‌آهن «چابهار – مشهد» در شرق کشور، عبور این خط از مسیر بیرجند – قائن – گناباد و کالشور» به تصویب رسید.

وی در گفت‌وگویی از این سخن گفت که براساس توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی عبور راه‌آهن از بیرجند – قائن – گناباد – کالشور» به سمت مشهد اعلام شده است.

به گفته‌ی وی، انتخاب این مسیر به تأئید شورای عالی سیاست‌گذاری و برنامه­‌ریزی زیربناهای حمل و نقل کشور به ریاست وزیر راه و ترابری رسیده است.

هم‌چنین مسئولان فردوس نیز چندی پیش از مسئولان استان خواسته بودند تا تحقق پروژه‌ی راه‌آهن «چابهار- بیرجند»، با احداث راه‌آهن در یک مسیر آنتنی که از فردوس به شبکه ریلی «مشهد – بافق» متصل می‌شود و سپس انجام ادامه کار تا مرکز استان، مردم را از این امکان بهره‌مند کنند.

به گفته‌ی نماینده‌ی مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، طرح توجیهی اتصال فردوس به راه‌آهن «مشهد – بافق» تهیه و برای تأمین اعتبار به کمیسیون ماده ۲۱۵ ارائه شده است.

«محمدعلی عبدالله‌زاده» هم در گفت‌وگویی اظهار داشته بود با پیگیری­‌ها، بخشی از اعتبار مورد نیاز این پروژه را بخش خصوصی می‌پردازد و بقیه هم از منابع دولتی تأمین می‌شود.

وی ادامه داده است: اتصال مرکز استان به این خط ریلی موضوعی است که باید مسئولان استان و شهرستان پیگیر آن باشند.

بودجه دولت برای راه‌آهن خراسان‌جنوبی در سال ۹۱، فقط برای آسفالت جاده یک روستا کفایت می‌کرد!

در آخرین سفر هیئت دولت به استان نیز باز پرونده راه‌آهن خراسان‌جنوبی به روی میز هیئت دولت رفت تا تصمیم جدیدی را به خود پیوست کند.

قهرمان رشید، استاندار وقت خراسان جنوبی در آبان ماه ۱۳۹۰ پس از جلسه هیئت دولت که به جمع خبرنگاران آمده بود؛ به نگرانی‌های مردم برخی شهرستان­ها درباره مسیر عبور راه آهن در استان اشاره کرد و گفت: در مصوبه جدید مقرر شد راه آهن از مسیر بیرجند به فردوس و قاین به راه آهن سراسری متصل شود.

وی افزود: امسال اعتباری برای این پروژه اختصاص نیافت اما با توافق رئیس جمهور و هیئت دولت مقرر شد سال آینده اعتبار لازم برای اجرای آن در ردیف بودجه گذاشته و عملیات اجرایی راه آهن از بیرجند، مرکز استان هم آغاز شود.

سال ۹۱ آخرین باری بود که دولت احمدی‌نژاد برای پروژه راه آهن شرق کشور بودجه جداگانه­‌ای اختصاص داد، بودجه­‌ای که البته دندان­‌گیر نبود و به گفته صابری؛ نماینده وقت مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی فقط برای آسفالت جاده یک روستا کفایت می‌کرد، نه پروژه عظیمی مانند راه آهن!

گشوده‌شدن پرونده راه آهن خراسان جنوبی در همایش بین‌المللی ترانزیت شرق کشور

بعد از این اتفاق مهم­ترین محفلی که پای پرونده راه آهن استان به آنجا رسید همایش بین المللی خراسان جنوبی، ترانزیت و توسعه شرق کشور بود.

در این همایش نماینده وقت مردم بیرجند و درمیان در مجلس خواستار تسریع در آغاز عملیات اجرایی راه آهن چابهار – بیرجند شد و گفت: احداث راه آهن نقش مهمی در تکمیل زیر ساخت‌های ارتباطی و توسعه اقتصادی استان دارد.

موضوع راه آهن در این همایش بین المللی که میزبان مهمانان داخلی و خارجی بی­شماری بود آنقدر خودنمایی کرد تا اینکه شرکت‌کنندگان در همایش بین المللی خراسان جنوبی، ترانزیت و توسعه محور شرق، احداث خط راه آهن محور شرق (چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد) که نقش مؤثری در توسعه و رونق اقتصادی محور شرق داشته و موجب تسهیل و تسریع در حمل و نقل کالا و مسافر می‌شود را مورد تأکید قرار دادند.

در قطعنامه پایانی این همایش، همچنین توسعه امکانات و زیرساخت‌های حمل و نقل محور شرق در جهت امنیت و توسعه پایدار و در راستای برنامه‌های ملی و منطقه‌ای مورد توجه ویژه قرار گرفت.

پروژه راه آهن انجام می‌شود؛ آخرین وعده از دولت دهم!

نماینده قاینات و زیرکوه هم سال گذشته درباره راه آهن شرق کشور گفت: «اعتبار یک سال کاری وزارت راه و شهرسازی برای احداث مسیر ریلی چابهار- بیرجند- قاین- گناباد – مشهد لازم است.»

به گفته هروی، ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای هزار و ۴۵۷ کیلومتر راه آهن این مسیر لازم است، پروژه‌ای که ۵۷۰ کیلومتر در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی اجرا خواهد شد.

وی بر این عقیده است که راه آهن غرب کشور تحول بزرگی در آن مناطق ایجاد کرده است اما در شرق کشور کمترین اقدامی در این زمینه انجام نشده و هیچ تأثیری در وضع اقتصادی این مناطق نداشته است.

قصه این پروژه در آخرین سفر رحیمی معاون اول دولت دهم و وزیر راه و شهرسازی وقت نیز توسط رسانه‌های استان پیگیری شد اما وزیر فقط به گفتن این جمله بسنده کرد که این پروژه انجام می‌شود.

راه آهن خراسان جنوبی سهمی از بودجه ۹۲ و ۹۳ نگرفت

گفته می­‌شود با وجود پیگیری نمایندگان استان در ملاقات­‌های انجام شده، رئیس جمهور قبل مخالف تعیین ردیف بودجه برای این پروژه بوده تا دولت در بودجه امسال اعتباری برای طرح­‌های جدید و کلان تخصیص ندهد. این در حالی است که به نظر می­‌رسد هیچ مانعی بر سر اجرای این پروژه نبوده اما در بخشنامه رئیس جمهور آمده بود که در سال ۹۲ با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور، ردیف بودجه جدید تعریف و طرح جدید عمرانی اجرا نشود.

و قطار وعده­‌ها و پیگیری­‌های مسئولین برای راه آهن خراسان جنوبی همچنان به پیش رفت تا به مراسم تودیع و معارفه استاندار خراسان جنوبی در مهرماه ۹۲ رسید. این مراسم که با حضور وزیر کشور برگزار شد شاید فرصت مغتنمی بود برای گوشزد شدن یک مصوبه مهم و خواسته بر حق مردم خراسان جنوبی!

لذا این مهم توسط امام جمعه بیرجند مورد تذکر قرار گرفت؛ آنجاکه حجت الاسلام و المسلمین رضایی در دیدار با وزیر کشور اولویت‌های استان را ایجاد راه‌آهن، اشتغال و اصلاح کمبود آب برشمرد.

آخرین ایستگاه وعده‌ها برای مصوبه راه آهن خراسان جنوبی

۲۸ اردیبهشت امسال حجت الاسلام عبادی طی گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه اتصال راه آهن بیرجند به مشهد- بافق در بودجه سال ۹۴ منظور خواهد شد، گفت: همچنین مقرر شد برای تکمیل راه آهن، اگر منابع داخلی کافی نبود، از اعتبارات فاینانس استفاده شود.

وی تصریح کرد: این مهم طی صورتجلسه­‌ای به امضای وزیر راه و شهرسازی، دکتر لاریجانی رئیس مجلس، ابوترابی نائب رئیس اول مجلس، ۴ نماینده استان خراسان جنوبی و استاندار این استان رسید.

حجت الاسلام عبادی همچنین از تحویل این صورت جلسه به معاونت برنامه­ ریزی رئیس جمهور طی همان روز خبر داد و گفت: معاون برنامه­ ریزی رئیس جمهور نیز دستورات لازم را صادر کرد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت باید اتمام طرح مطالعات راه آهن استان تا پایان امسال را تسریع بخشد و در این راستا نمایندگان استان در مجلس برای این کار پیگیری­‌های لازم را انجام می­‌دهند و نظارت دقیق را اعمال خواهند کرد.

اتصال استان به خط راه آهن را به عنوان یک مطالبه جدی مردمی پیگیری می­‌کنیم

استاندار خراسان جنوبی نیز خردادماه امسال اقدمات انجام گرفته در راستای توسعه زیرساخت­‌های استان را خوب توصیف کرد و گفت: موضوع اتصال استان به راه آهن سراسری شرق کشور را به عنوان یک مطالبه جدی مردمی به جد پیگیری می­‌کنیم.

خدمتگزار که در جمع مردم سربیشه سخن می­‌گفت، با اشاره به اینکه تاکنون پیگیری­‌های بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است، گفت: در جلسه­‌ای که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و نیز سایر مسئولین ذیربط در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، مقرر گردید اعتبارات لازم برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه مهم در بودجه سال ۹۴ کل کشور لحاظ شود.

وی به انجام طرح مطالعاتی این پروژه عظیم اشاره کرد و گفت: طی توافقاتی که در این زمینه صورت گرفت، مقرر شد اعتبارات لازم برای تکمیل طرح مطالعاتی پروژه راه آهن نهبندان – بیرجند – قاین – گناباد و نهایتاً ‌اتصال به خط ریلی بافق – مشهد تا پایان شهریور ماه سال جاری تأمین و تخصیص یابد.

وی اجرای پروژه راه آهن را برای استان یک ظرفیت و زیرساخت بسیار مهم اقتصادی دانست و تصریح کرد: در این توافق نامه همچنین مصوب شد در صورتی که اعتبار اجرایی پروژه در بودجه سال ۹۴ کفایت نکرد از محل فاینانس خارجی این طرح به مرحله اجرایی گذاشته شود.

وی ادامه داد: با اتصال استان به خط ریلی شرق کشور، علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی در زمینه توسعه اشتغال نیز اثرات بسیار مثبتی بر استان خواهد گذاشت چرا که با انجام این مهم، خراسان جنوبی از بن بست خارج می شود.

راه‌آهن خراسان جنوبی در ردیف بودجه سال آینده کشور قرار گرفت

۱۵ مردادماه خبری دیگر از پیگیری­‌ها برای تحقق مصوبه راه آهن در رسانه­‌های استان منتشر شد. در این خبر نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت که با دستور کتبی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبری رئیس جمهور، پروژه احداث راه‌آهن خراسان جنوبی در ردیف بودجه سال آینده کشور قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر عبادی این خبر را پس از دیداری که با معاون نظارت راهبری رئیس جمهور داشته بود اعلام کرد.

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: معاون رئیس جمهور قول مساعد داد که به زودی برای پیگیری مشکلات خراسان جنوبی سفری به این استان داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: مقرر شد برای تکمیل راه‌آهن، اگر منابع داخلی کافی نبود، از اعتبارات فاینانس استفاده شود که این مهم در صورتجلسه‌ای به امضای وزیر راه و شهرسازی، رئیس مجلس، نائب رئیس اول مجلس، چهار نماینده خراسان جنوبی و استاندار این استان رسید.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی از تحویل این صورتجلسه به معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور خبرداد و گفت: معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور نیز دستورات لازم را صادر کرد.

وی افزود: امید است مسئولان دولت یازدهم به تمام وعده‌هایی که برای پیشرفت خراسان جنوبی تاکنون داده‌اند، عمل کنند و پای عهد خود بمانند.

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت باید اتمام طرح مطالعات راه‌آهن استان تا پایان امسال را تسریع بخشد و در این راستا نمایندگان استان در مجلس برای این کار پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند و نظارت دقیق را اعمال خواهند کرد.

اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای مطالعات راه آهن خراسان جنوبی

۲۶ مردادماه سال جاری نیز خبر اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای مطالعات راه آهن خراسان جنوبی در رسانه­‌های استان منتشر شد. این خبر که به نقل از نماینده مردم شهرستان درمیان، بیرجند و خوسف حکایت از دیدار این نماینده با نوبخت را داشت که در این دیدار معاون رئیس جمهور از محل ماده ۳۲ برای اجرای مطالعات راه آهن خراسان جنوبی که در مسیر کالشور- بیرجند – نهبندان – زاهدان کشیده می‌شود، ۵۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داد.

استاندار خراسان جنوبی نیز ۴ شهریورماه امسال در جریان سفر معاون رئیس جمهور به استان در شورای برنامه‌ریزی مجدد بر اهمیت بحث راه آهن تاکید کرد و افزود: موضوع اتصال استان به خط راه آهن به عنوان یک خواست عمومی مردم استان در دستور کار جدی مورد توجه قرار گرفته و مقرر شد شروع عملیات اجرایی راه آهن استان آغاز شود.

خدمتگزار خاطرنشان کرد: امید است با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود در بودجه سال ۹۴ استان موضوع راه آهن به عنوان یک ردیف اعتباری گنجانده شود.

وی ادامه داد: موضوع تامین اعتبار طرح مطالعاتی اتصال استان به راه آهن نیز با مسئولین ذی­ربط در تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طی دستور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مبلغ ۲میلیارد تومان اعتبار به منظور اجرای طرح مطالعاتی راه آهن استان به شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور بابت احداث راه آهن نهبندان – بیرجند – قاین و گناباد اختصاص یافت.

اتصال استان به راه آهن سراسری یک موضوع کلان و جدی است

اظهارات اخیر استاندار خراسان جنوبی نیز در خصوص راه آهن مربوط به جلسه پیگیری مصوبات سفر دکتر نوبخت به خراسان جنوبی می‌شود که ششم شهریورماه امسال در محل استانداری برگزار شد.

خدمتگزار در این جلسه خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی، موضوع اتصال استان به راه آهن سراسری و تامین آب را دو موضوع بسیار کلان و جدی استان دانست و افزود: مسئولین ذی­ربط باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند تا این دو طرح علاوه بر اختصاص اعتبار در بودجه سال آتی در برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز ردیف اعتباری به خود اختصاص دهد.

حرف آخر: حمل و نقل ریلی۵ برابر نسبت به حمل و نقل جاده‌ای، دریایی و هوایی کارآمدتر است

حالا باید انتظار کشید که دولت یازدهم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی چه پیگیری‌هایی انجام خواهند داد تا این پروژه وارد مرحله عملیاتی شود و هر چه زودتر صدای سوت قطار در این منطقه به صدا درآید.

در پایان باید این نکته را نیز یاد آور شد که با توجه به اینکه حمل و نقل ریلی به طور متوسط ۲ تا ۵ برابر نسبت به حمل و نقل جاده‌ای، دریایی و هوایی کارآمدتر است و زیرساخت‌های راه آهن دو تا سه برابر کمتر نسبت به دیگر روش‌های حمل و نقل برای هر واحد بار یا مسافر زمین تصرف می‌کنند و همچنین مزایای دیگر حمل و نقل ریلی مانند حمل و نقل انبوه، با امتیازی مانند ایمنی، صرفه جویی اقتصادی و سوختی، جلوگیری از آلودگی‌ها و نزدیک شدن به استانداردهای محیطی با توجه به افزایش قیمت سوخت به نظر می‌رسد که این نوع حمل و نقل باید در اولویت توسعه قرار گیرد.

دیدگاه ها

اضافه کردن دیدگاه جدید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جدیدترین ها