شماره مطلب : 10798
زمان انتشار : ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
محمد رجائی

استانی شدن انتخابات مجلس به ضرر شهرستانهای کوچک است

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در چارچوب طرح استانی شدن انتخابات این احتمال وجود دارد که نمایندگان احساس کنند به شهرهایی تعلق دارند که رای بیشتری به آنها داده اند و در این صورت شهرستانهای کوچک ضرر خواهند کرد.

به گزارش گنابادتایمز، حجت الاسلام محمد رجائی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طراحان استانی شدن انتخابات که از مجلس پنجم مطرح بوده مدعی هستند با اجرای این طرح سطح توانمندی نمایندگان ارتقاء می باید و افرادی که از لحاظ سابقه اجرایی و مدارج علمی برتر بوده و در سطح ملی و استانی شناخته شده اند به عنوان نماینده انتخاب خواهند شد.

محمد رجائی

دکتر محمد رجائی

وی دیگر دلیل طراحان استانی شدن انتخابات را تفکرات منطقه ای ذکر و بیان کرد: کسانی که از این طرح دفاع می کنند اعتقاد دارند هم اینک به قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون که از وظایف مهم مجلس است توجه نمی شود اما با استانی شدن انتخابات نمایندگان ملی تر فکر خواهند نمود.

این نماینده مجلس کاهش مشارکت مردم و عدم دسترسی مردم به حاکمیت را از ایرادات شورای نگهبان به طرح استانی شدن انتخابات در مجالس گذشته عنوان و بیان کرد: در مجلس نهم طرح بگونه ای اصلاح شد که مشکلات کمتر شود، در اصلاحات جدید به نوعی انتخابات به شکل ترکیبی استانی و شهرستانی طراحی شده است

وی ادامه داد: در این طرح هر حوزه انتخابیه که طبق قانون تعداد نمایندگان آن مشخص شده همان تعداد نماینده را دارد فقط نامزدهای هر شهرستان در معرض آرای مردم استان قرار می گیرند و فردی که بخواهد نماینده شهرستان شود ضمن بومی بودن در آن شهرستان باید از بین نامزدهای شهرستان در سطح استان بالاترین آرا را داشته باشد و حداقل ۱۵ درصد آرای آن شهرستان را نیز کسب نماید.

رجائی گفت: نگرانم که با اجرای طرح استانی شدن انتخابات، شهرستانهای کوچک ضرر نمایند لذا در صحن علنی مجلس به عنوان مخالف ثبت نام کردم اما اسم من در قرعه کشی بیرون نیامد.

وی طرح مطرح شده در مجلس نهم را به رغم برطرف شدن برخی مشکلات طرح قبلی دارای مشکل ذکر و بیان کرد: بخاطر اینکه هر نماینده تنها نیاز به ۱۵ درصد آرای حوزه انتخابیه خود دارد و مابقی آرای را از شهرهای دیگر اخذ می کند، شهرستانهای کوچک ضرر خواهند کرد.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی افزود: علت ضرر شهرستانهای کوچک این است که شاید نماینده تعهد لازم را نسبت به حوزه انتخابیه خود نداشته باشد چون با رای حداقل ۱۵ درصدی حوزه انتخابیه خود نماینده شده لذا نسبت به موضوعات شهرستان بی اهمیت می شود.

وی گفت: اگر میزان و درصد رای شهرستان بیشتر شود این مشکل تا حدودی برطرف خواهد شد.

رجائی عدم احساس مردم نسبت به داشتن نماینده مستقل را یکی دیگر از مشکلات این طرح برشمرد و افزود: در این طرح اگر نامزدی ۸۵ درصد آرای حوزه انتخابیه را کسب کند اما بالاترین آرای استانی را نداشته باشد به عنوان نماینده آن شهرستان انتخاب نمی شود در حالی که این فرد مورد انتخاب مردم شهرستان بوده و نماینده انتخاب شده در میان عامه مردم مقبولیت نخواهد داشت.

وی در پاسخ به افرادی که اعتقاد دارند در صورت استانی شدن انتخابات انرژی نمایندگان صرف همه شهرستانها خواهد شد نیز گفت: این موضوع کلیت ندارد چون ممکن است در دو شهرستان دو پروژه مشابه وجود داشته باشد و در این شرایط نمایندگان دو دسته می شوند و همیشه این اتفاق نظر وجود ندارد که همه نمایندگان به یک سمت و سو حرکت نمایند.

دیدگاه ها

  1. یا علی مدد گفت:

    مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظیفه قانون گذاری، مسؤولیت های نظارتی نیز بر عهده دارد:
    ۱٫ نظارت (دخالت) مجلس در تشکیل دولت: وزرا پس از انتخاب توسط رئیس جمهور، برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می شوند (اصل ۱۳۳ قانون اساسی) و مجلس باید نظر خود را مبنی بر اعتماد یا عدم اعتماد به فرد فرد آنها اعلام کند (اصل ۸۷ قانون اساسی).
    ۲٫ نظارت عام نمایندگان: یکم – تذکر: تذکر شفاهی: هر یک از نمایندگان می تواند در نطق بیش از دستور خود هرگونه کوتاهی مجریان در اجرای قوانین را به طور شفاهی تذکر دهد. تذکر کتبی: در صورت نقض قانون یا سوء جریان امور در دستگاه های اجرایی، نمایندگان مجلس می توانند از طریق رئیس مجلس به وزیر مسؤول یا رئیس جمهور به طور کتبی تذکر دهند. دوم – سؤال: براساس اصل ۸۸ قانون اساسی: «در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسؤول درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شده و به سؤال جواب دهد». طبق اصول ۱۳۷ و ۱۲۲ قانون اساسی وزراء و رئیس جمهور در مقابل مجلس مسؤول هستند از این رو نمایندگان مجلس می توانند آنان را مورد سؤال قرار دهند. سوم – استیضاح رئیس جمهور، وزراء و هیئت وزیران: (براساس اصل ۸۹ قانون اساسی)۱-
    سوال؟با طبق این اختیارات چند درصد نمایندگان فکر بخش های شهرستان خود می باشند؟آیا تا الان چند درصد از نمایندگان برای مشکلات بخش ها در صحن علنی به وزیر مربوطه تذکر شفاهی داده اند؟ یعنی اکثر بخش ها آباد هستند؟چند درصد نمایندگان دنبال آباد نمودن شهرها و خدمت نمودن به خالق هستند؟یا عکس شده یا فقط برخی شهرها را بخاطر دنیای خویش آباد میکند؟

اضافه کردن دیدگاه جدید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جدیدترین ها